Δευτέρα 1 Αυγούστου 2016

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησαν την Τετάρτη 27 Ιουλίου ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης και ο Υφυπουργός Αλέξης Χαρίτσης, παρουσία του γ.γ. Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Παναγιώτη Κορκολή, της Ειδικής Γραμματέα Διαχείρισης Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΤΠΑ και ΤΣ, Ευγενίας Φωτονιάτα και του Ειδικού Γραμματέα Διαχείρισης Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΚΤ, Γιώργου Ιωαννίδη, με θέμα τις «Νέες προσκλήσεις ΕΣΠΑ 2014-2020 και Απολογισμός 4 Προσκλήσεων ΕΠΑνΕΚ».
Παρουσιάζοντας τον απολογισμό των τεσσάρων πρώτων προσκλήσεων επιχειρηματικότητας (ΕΠΑνΕΚ), ο Υφυπουργός κ. Χαρίτσης επισήμανε το μεγάλο ενδιαφέρον που συνάντησαν όλες οι δράσεις και την αποφασιστική σημασία της καθοριστικής διευκόλυνσης που παρείχε ο ανοιχτός καταπιστευτικός λογαριασμός.
Ανακοίνωσε ότι η ανώνυμη και αδιάβλητη αξιολόγηση των προτάσεων θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου και ότι η χρηματοδότηση των σχεδίων που θα προκριθούν (γύρω στις 8500-9500 αιτήσεις) θα ξεκινήσει μέσα στο 2016.
Ο Υφυπουργός εξήγγειλε τη δημοσίευση του β' κύκλου των προσκλήσεων μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, με αυξημένους προϋπολογισμούς και με αλλαγές και εξειδικεύσεις στη βάση της εμπειρίας από τον α' κύκλο.
Ο κ. Χαρίτσης αναφέρθηκε εκτενώς στις δράσεις της νέας προγραμματικής περιόδου στον τομέα του περιβάλλοντος (ΥΜΕΠΕΡΑΑ), οι οποίες έχουν ήδη ενεργοποιηθεί. Στάθηκε στις δύο δράσεις για την ολοκληρωμένη διαχείριση αστικών αποβλήτων με συνολική δημόσια δαπάνη στα 273 εκατ. ευρώ, ιδιαίτερα στη δράση για την ολοκλήρωση και συμπλήρωση των σχετικών υποδομών στις Περιφέρειες βάσει των νέων ΠΕΣΔΑ. «Για αυτή την κρίσιμη δράση έχουν ήδη κατατεθεί 16 προτάσεις από Περιφερειακούς Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων. Παρότι δεν έχει ολοκληρωθεί η έγκριση των ΠΕΣΔΑ, προχωρήσαμε έγκαιρα στην έκδοση των προσκλήσεων, ώστε με την έγκριση των σχεδίων να μπορεί άμεσα να προχωρήσει η υλοποίηση», τόνισε ο Υφυπουργός.
Εξέθεσε επίσης διεξοδικά τις τρέχουσες και επικείμενες δράσεις κοινωνικής πολιτικής (ΕΚΤ), που κινούνται στην ίδια κατεύθυνση και δρουν συμπληρωματικά ως προς τις αναπτυξιακές δράσεις, με στόχο την ανάσχεση της τάσης φυγής των υψηλά καταρτισμένων νέων ανθρώπων, τη στήριξη του εκπαιδευτικού συστήματος και της εργασίας. Ο Υφυπουργός αναφέρθηκε
(α) στη δράση για τη φιλοξενία παιδιών σε παιδικούς σταθμούς, που θα εξυπηρετήσει 78.000 οικογένειες ή 81.000 παιδιά,
(β) στο γεγονός πως, χάρη στον έγκαιρο προγραμματισμό και τη συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, τα σχολεία θα ανοίξουν για πρώτη φορά χωρίς κενά, καθώς εξασφαλίστηκαν τα κονδύλια για την πρόσληψη των απαιτούμενων 21.000 αναπληρωτών και ξεκίνησε η υποβολή των αιτήσεων,
(γ) στις δράσεις για τη στήριξη των νέων ερευνητών, υποψηφίων διδακτόρων και μεταδιδακτόρων. Ως ξεχωριστό πυλώνα χαρακτήρισε ο Υφυπουργός το Πρόγραμμα για τη Μεταρρύθμιση του Δημόσιου Τομέα με συνολικό προϋπολογισμό 477 εκατ. ευρώ, καθώς «καμία πολιτική για την ανασυγκρότηση της οικονομίας ή για την οικοδόμηση κοινωνικού κράτους δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς μια δημόσια διοίκηση που να μπορεί να φέρει σε πέρας μια τέτοια απαιτητική αποστολή».
Τέλος, ο Υφυπουργός ανακοίνωσε τις επικείμενες προσκλήσεις επιχειρηματικότητας (ΕΠΑνΕΚ), ανάμεσα στις οποίες ξεχωρίζουν
(α) η δράση για τη δικτύωση των επιχειρήσεων (clusters, meta-clusters),
(β) για την αναβάθμιση επιχειρήσεων μεσαίου μεγέθους (50 έως 250 εργαζομένων),
(γ) για την ίδρυση νέων τουριστικών επιχειρήσεων,
(δ) για την κατοχύρωση ευρεσιτεχνιών, καθώς και
(ε) η κρίσιμη δράση (με συνολικό προϋπολογισμό 370 εκατ. ευρώ) για τη σύζευξη της επιχειρηματικότητας με την ερευνητική δραστηριότητα που διεξάγεται στη χώρα.
  •  Σε δύο άξονες οι παρεμβάσεις για την αύξηση της απασχόλησης. Η επιδότηση επιχειρήσεων και η επιχορήγηση ανέργων
Στα 140 εκατ. ευρώ ανέρχεται το συνολικό ποσό που θα διατεθεί από το ΕΣΠΑ στον ΟΑΕΔ για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Το ποσό αυτό θα κατανεμηθεί σε διάφορα προγράμματα-δράσεις, ενώ με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό, τα 35 εκατ. ευρώ θα πρέπει να έχουν απορροφηθεί έως το τέλος του 2016.
Οι παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της ανεργίας δομούνται σε δύο πυλώνες. Ειδικότερα, σ' αυτόν της επιδότησης των επιχειρήσεων που θα προσλαμβάνουν ανέργους και στην επιχορήγηση των ανέργων για τη δημιουργία των δικών τους μικρών αλλά καινοτόμων επιχειρήσεων.
Η εξειδίκευση των δράσεων θα γίνει από τον ΟΑΕΔ και το υπουργείο Εργασίας, ωστόσο οι κατευθυντήριες γραμμές που έχουν δοθεί από το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, το οποίο έχει και την κεντρική ευθύνη διαχείρισης του ΕΣΠΑ, ορίζουν ότι τα προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας θα πρέπει να προβλέπουν:
- Τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό τομέα για ανέργους και ειδικές ομάδες ανέργων
- Την απασχόληση ανέργων σε κλάδους αιχμής
- Την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και κατάρτισης σε νέους ανέργους
- Την προώθηση των νέων έως 24 ετών από την ανεργία στην αυταπασχόληση, με επιδότηση των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης έως 12 μήνες
- Την προώθηση νεανικής επιχειρηματικότητας μέσω της προώθησης της καινοτομίας και παροχής συμβουλευτικής για τη δημιουργία startups
- Την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας και ένταξης στην απασχόληση για νέους 18-24 ετών
- Τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για νέους 18-24 ετών
Ειδικότερα για την προώθηση της κοινωνικής οικονομίας, πέραν τη αυτοτελούς δράσης των 55 εκατ. ευρώ, έχουν προϋπολογιστεί τα εξής ποσά:
- 10 εκατ. ευρώ για τη σύσταση περιφερειακών μηχανισμών ανάπτυξης και προώθησης των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων
- 11 εκατ. ευρώ για την υποστήριξη της απασχόλησης σε Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις
- 2 εκατ. ευρώ για την υποστήριξη της απασχόλησης ΑΜΕΑ σε Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις
- 10 εκατ. ευρώ για τη σύσταση Ειδικού Ταμείου στήριξης της Κοινωνικής Οικονομίας.

Η ανφορά είναι από την ιστοσελίδα της ΑΝΚΟ http://www.anko-eunet.gr/articles/el/News/readabout/nees-proskliseis-espa-2014-2020-kai-apologismos-4-proskliseon-epanek
Το Δίκτυο Κοιν.Σ.Επ. Κεντρικής Μακεδονίας, μέσα από ανοικτή διαβούλευση, στην οποία συμμετείχαν μέλη του αλλά και άλλοι φορείς της Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας, διαμόρφωσε τις προτάσεις του επί του σχεδίου νόμου για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία:
Κείμενο συμμετοχής του Δικτύου ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. Κεντρικής Μακεδονίας στη διαβούλευση
σχεδίου νόμου «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της»
Παρατηρήσεις επί της διαδικασίας
Το Δικτύου ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. Κεντρικής Μακεδονίας, ανταποκρίνεται και καταθέτει κείμενο συμμετοχής του στη δημόσια διαβούλευση εκφράζοντας ταυτόχρονα τις επιφυλάξεις του για την μέθοδο της ηλεκτρονικής διαβούλευσης που έχει επιλεγεί καθώς:
- Η ίδια η μέθοδος αποκλείει τη σύνθεση, τη συνδιαμόρφωση, την ενσωμάτωση της συλλογικής εμπειρίας, τη διαβούλευση επί του συνολικού πλαισίου αρχών και στόχων.
- Η χρήση ενός κυρίαρχου μοντέλου διαβούλευσης, με σοβαρούς περιορισμούς, είναι αδύνατον να αποτυπώσει την πολυπλοκότητα, την πολυμορφία, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ΚΑΛΟ.
Εκφράζουμε επίσης σοβαρές ενστάσεις για την επιλογή ενός τόσο ασφυκτικού χρονοδιαγράμματος καθώς το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου:
- Αφορά σε φορείς της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας που διαμορφώνουν με εσωτερική διαβούλευση τη συλλογική τους έκφραση και η οποία πίεση αλλοιώνει τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά,
- Επιχειρεί αλλαγές σημαντικές για την ίδια την ύπαρξη των φορέων και τη λειτουργία τους.
Έχοντας τις παραπάνω ενστάσεις το ΔΙΚΚΕΜ κάλεσε σε ανοικτή διαβούλευση τα μέλη του, τα αποτελέσματα της οποίας καταγράφονται στο παρών κείμενο, στα κύρια και ουσιώδη σημεία της και παράλληλα αποστέλλονται ηλεκτρονικά οι κατά άρθρο παρατηρήσεις και προτάσεις της.
Γενικές παρατηρήσεις
Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει αρκετές προσθήκες και αλλαγές που ήταν απολύτως απαραίτητες και βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση.
Οι στόχοι όμως και η γενικότερη αντίληψη του νομοθέτη για την ΚΑΛΟ, όπως αυτή προκύπτει από τη συνολική προσέγγισή του, είναι ασαφής και σε πολλά σημεία αντιφατική.
Η αναλυτική και εξαντλητική πρόβλεψη συγκεκριμένων άρθρων αμφισβητεί επί της ουσίας θεμελιώδεις αρχές της ΚΑΛΟ όπως αυτές της αυτοδιαχείρισης, της αυτενέργειας, της αυτοευθύνης. Επιχειρώντας ο νομοθέτης, με την αναλυτική και εξαντλητική αυτή προσέγγιση, να «προστατεύσει» τον χώρο από απόπειρες συγκαλυμμένης ιδιωτικής επιχειρηματικότητας, δημιουργεί ασφυκτικές συνθήκες, ανασχετικές και αντιφατικές ως προς την πρόθεση ανάπτυξης της ΚΑΛΟ και μετουσίωσής της σε πυλώνα της οικονομίας, εναλλακτικό και ανατρεπτικό του κυρίαρχου μοντέλου οικονομικής λειτουργίας και ανάπτυξης. Και όλα αυτά σε ένα χώρο που νομοτελειακά και εξελικτικά δύναται να αυτοθεσμίσει μηχανισμούς αυτοελέγχου και αυτοκάθαρσης.
Είναι επίσης ασαφής ο ρόλος που επιφυλάσσει ο νομοθέτης για τις δομές της ΚΑΛΟ.
Η αντιμετώπιση τους ως μονάδες άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας αποτυπώνεται σε αρκετά άρθρα που περιγράφουν όλες τις απορρέουσες από την επιχειρηματική ιδιότητα, γραφειοκρατικές, φορολογικές, και ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις, χωρίς καμία ελάφρυνση. Ταυτόχρονα όμως και σε άλλα άρθρα οι ίδιες δομές αποκλείονται από διαδικασίες που ισχύουν για το σύνολο των επιχειρηματικών μονάδων.
Μετά τις παραπάνω επιφυλάξεις, με αίσθημα ευθύνης του χώρου που υπηρετεί, το ΔΙΚΚΕΜ καταθέτει τις προτάσεις και παρατηρήσεις της διαβούλευσης του, υποχρεωμένο να ακολουθήσει τη συγκεκριμένη δομή και προσέγγιση που έχει επιλεγεί.
Παρατηρήσεις επί άρθρων
Άρθρο 7 παράγραφος 9
Η συγκεκριμένη παράγραφος είναι χαρακτηριστική εξαίρεση των δομών της ΚΑΛΟ από μορφές απασχόλησης νομοθετημένες και σε ισχύ στο σύνολο των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Η πρόθεση προστασίας και αποκλεισμού περιπτώσεων υποκρίπτουσας εξαρτημένης εργασίας, δεν μπορεί κατά την άποψή μας να οδηγεί στην πλήρη απαγόρευση αλλά στην εφαρμογή της ειδικής νομοθεσίας, των ειδικών τεκμηρίων και διαδικασιών ελέγχου.
Πρότασή μας
Αν και εφόσον δεν παραληφθεί η παράγραφος να προβλέπονται οι εξαιρέσεις:
- Από την απαγόρευση εξαιρούνται ελεύθεροι επαγγελματίες, ασφαλισμένοι σε φορέα κύριας ασφάλισης.
- το ποσό δεν ξεπερνάει τις 5.000 €/ έτος για κάθε πρόσωπο ή το συνολικό ποσό που δίνεται σε αναθέσεις σε κάθε περίπτωση δεν ξεπερνάει το μισό των αμοιβών που δίνονται σε μισθούς.
- γενική εξαίρεση για το πρώτο χρόνο λειτουργίας ή έως το χρονικό σημείο που τα κέρδη του φορέα φτάσουν σε ύψος το ποσό που επιτρέπει πρόσληψη προσωπικού σύμφωνα με το άρθρο 3 παράγραφος 2.
Άρθρο 7 παράγραφος 10
Πρότασή μας
- η παροχή μη αμειβόμενων υπηρεσιών από τα μέλη είναι απεριόριστη μέχρι το χρονικό σημείο όπως αυτό περιγράφεται από το άρθρο 3 παράγραφος 2. Μετά το χρονικό αυτό σημείο να ισχύουν τα προβλεπόμενα της παραγράφου 10.
Άρθρο 8 παράγραφος 2
Δημιουργούνται κατά τη γνώμη μας συνθήκες ασφυξίας και μαρασμού όταν σε ένα χώρο πολυμορφικό όπως αυτό της ΚΑΛΟ επιχειρεί ο νομοθέτης να προβλέψει και να καθορίσει τις εργασιακές ανάγκες μιας δομής. Ανάγκες που εξαρτώνται από το αντικείμενο της δραστηριότητας (ενεργειακές, κατασκευαστικές έχουν αυξημένες ανάγκες), από εποχικούς παράγοντες (αγροτικοί, τουριστικοί κ.α.) και από τις απρόβλεπτες διακυμάνσεις κάθε οικονομικής δραστηριότητας.
Ακόμη και αν θεωρήσουμε εφικτό, στις παρούσες οικονομικές συνθήκες, έναν σφικτό σχεδιασμό και προγραμματισμό προκειμένου να ικανοποιείται το προβλεπόμενο ποσοστό, οποιοδήποτε απρόβλεπτο γεγονός και προκειμένου η δομή να είναι σύννομη, θα οδηγεί σε απολύσεις εργαζομένων. Η απόλυτα θεμιτή ένταξη ενός εργαζομένου ως μέλους μπορεί να προσκρούει είτε στην ίδια τη βούληση του εργαζομένου (το αρνητικό δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι είναι απόλυτο) είτε στην αδυναμία του να καταβάλει τη συνεταιριστική μερίδα.
Επιπροσθέτως και καθώς οι νομοθετικές παρεμβάσεις δε συμβαίνουν σε κενό τόπο, η ίδια η αύξηση των θέσεων εργασίας δεν μπορεί να μην είναι το μέγα ζητούμενο και ιδιαίτερα σε ένα χώρο που στηρίζεται και στηρίζει σχέσεις αλληλεγγύης και ισότητας.
Η πρότασή μας
Ο αριθμός των εργαζομένων μη μελών δε μπορεί να υπερβαίνει σε ποσοστό το 50% του συνόλου των εργαζομένων της Κοιν.Σ.Επ. συμπεριλαμβανομένων και των μη αμειβομένων, Εξαιρείται το εποχικό προσωπικό (αγροτικές εργασίες, περιοδική απασχόληση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, catering κλπ) που απασχολούν οι αντίστοιχες δομές.
Συνέχεια του παραπάνω και αντιλαμβανόμενοι την πρόθεση «προστασίας» του χώρου από συγκαλυμμένη ιδιωτική επιχειρηματικότητα, καταθέτουμε πρότασή μας ως συνέχεια του άρθρου 2 παράγραφος 2γ, η οποία κατά τη γνώμη μας θωρακίζει το χώρο απέναντι σε καιροσκόπους: «Προάγουν την αρχή «ίση αμοιβή για ίσης αξίας εργασία», μεριμνούν για τη σύγκλιση στην αμοιβή της εργασίας, εφαρμόζοντας σύστημα αμοιβών που ρυθμίζει δίκαια την αναλογία ανώτατης προς κατώτατη αμοιβή για τους συμμετέχοντες. Η υποχρέωση αυτή ισχύει και σε οποιασδήποτε μορφής σύμπραξη δύο ή περισσότερων νομικών προσώπων.»
Η πρότασή μας
Να συμπεριληφθούν πολλαπλάσια (έως τριπλάσια η πρότασή μας) για την περιγραφή της αναλογίας ανώτατης προς κατώτατη αμοιβή
Επί πλέον προτάσεις:
1. Οι ΚΟΙΝΣΕΠ να εξαιρεθούν από την καταβολή του τέλους επιτηδεύματος για τα πέντε πρώτα χρόνια λειτουργίας τους (όπως ισχύει στους νέους επιχειρηματίες), αναδρομικά από της ίδρυσής τους. Το μέτρο να επεκταθεί και για όσα χρόνια τα έσοδά τους δεν υπερβαίνουν τα 24.000€ ετησίως.
2. Να δημιουργηθεί ανεξάρτητη αρχή για την ΚΑΛΟ με τις αρμοδιότητες του ΓΕΜΗ
3. Υποχρεωτική παρακολούθηση ειδικού σεμιναρίου εκπαίδευσης στον συνεργατισμό, την επιχειρηματικότητα και την ΚΑΛΟ για την ένταξη μέλους σε δομή. Το σεμινάριο αυτό (χρηματοδοτούμενο από το Μητρώο και με ελάχιστη συμμετοχή των εκπαιδευομένων που δεν θα υπερβαίνει τα 50€ συνολικά ανά άτομο) θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 80 ωρών και να υλοποιείται μόνο από τα κατά τόπους πανεπιστημιακά ιδρύματα (ΤΕΙ, ΑΕΙ) και τα αναγνωρισμένα περιφερειακά δίκτυα των δομών.
4. Προθεσμία ενός έτους για τα μέλη των δομών να εκπαιδευτούν στον συνεργατισμό και την επιχειρηματικότητα.
5. Ανάλογη εκπαίδευση των υπαλλήλων των διοικητικών φορέων (εφοριών, ΓΕΜΗ, Δήμων, Περιφερειών, όσων εμπλέκονται στην ΚΑΛΟ).
Πολύ σημαντικό επιστημονικό συνέδριο για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία τον Μάιο.

1ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο για τα Κοινά και την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία 4-7 Μαΐου 2017 Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Το Δίκτυο ΚοινΣΕπ ΚΜ θα είναι εκεί και στο περιθώριό του συνεδρίου θα δείξουμε τη δουλειά μας!

Περισσότερες πληροφορίες στον ιστότοπο: 
https://commonsseauth.wordpress.com/2016/07/27/1conferenceoncommonsandsse/
 

Δευτέρα 18 Ιουλίου 2016

1.    Στο άρθρο 5 υπάρχει αντίφαση. Η εγγραφή και στο ΓΕΜΗ και στο ΜΗΤΡΩΟ δημιουργεί γραφειοκρατία και αυξάνει τα έξοδα και τα προβλήματα!
2.    Στο άρθρο 4 παράγραφος 4, είναι μπερδεμένο και πρέπει να ξεκαθαρίσει τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται για τα ΝΠΔΔ γενικά.
3.    Στο άρθρο 6 παράγραφος 6, ζητάμε η ευθύνη  για τις οφειλές της Κοιν.Σ.Επ., να αφορά όλους συλλογικά και όχι μόνο ένα άτομο.
4.    Προβλέπεται αύξηση της συνεταιριστικής μερίδας; Πως διαχειρίζεται η περίπτωση αύξησης των ''κεφαλαίων'' της ΚΟΙΝΣΕΠ; και κατ' επέκταση πως διαχειρίζεται η υπεραξία που δημιουργείται από τη λειτουργία μίας ΚΟΙΝΣΕΠ; Κεφαλαιοποιείται; αυξάνεται η συνεταιριστική μερίδα; άλλος τρόπος; ποιος;
5.    Δύο από τις συνηθισμένες δράσεις των ΚοιΝΣΕπ είναι η εκπαίδευση και η συμβουλευτική. Πως μπορεί να απαγορεύεται η σύναψη σχέσεων έργου με εξωτερικό εκπαιδευτή ή σύμβουλο; Συνήθως μιλάμε για περιορισμένα ποσά, που καλύπτονται κυρίως με απόδειξη δαπάνης από τον φορέα, ιδίως για τους απασχολούμενους στον Δημόσιο Τομέα. Αν αυτό δεν επιτρέπεται, πως είναι δυνατόν οι ΚΟΙΝΣΕΠ να λειτουργούν σε δυσμενέστερες συνθήκες από τον υπόλοιπο ιδιωτικό τομέα. Είναι λεπτό σημείο, και ενώ συμφωνούμε απόλυτα η προτεραιότητα αν δίνεται στις σχέσεις εξαρτημένης εργασίας, αυτό δεν μπορεί να γίνεται στο 100%, είναι ανέφικτο!
6.    Το άρθρο 8, παράγραφος 2 («Ο αριθμός των εργαζομένων μη μελών δε μπορεί να υπερβαίνει τα 40% του συνόλου των εργαζομένων της ΚοινΣΕπ.»  ) ενέχει σοβαρότατους κινδύνους ανάσχεσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας των ΚΟΙΝΣΕΠ. Θα αναφέρουμε συγκεκριμένο παράδειγμα: ΚΟΙΝΣΕΠ που το αντικείμενο τους απαιτεί αυξημένη εποχιακή εργασία (τουριστικός τομέας, αγροτική παραγωγή, επιχειρήσεις εστίασης) δεν θα μπορούν να ικανοποιούν τις ανάγκες τους προκειμένου να είναι σύννομες. Αν θεωρείται ότι ο παραπάνω κίνδυνος μπορεί να αποφευχθεί με την είσοδο των εργαζόμενων ως μέλη θυμίζουμε την εποχικότητα της εργασίας .
7.    Η παράγραφος αυτή πρέπει να γίνει «ο αριθμός των εργαζομένων μη μελών να μη υπερβαίνει το 50% του συνόλου των εργαζομένων της κοινσεπ, συμπεριλαμβανομένων και των εθελοντικά εργαζομένων μελών της για τα χρόνια που ορίζει ο νόμος, με το δεδομένο ότι υπάρχει η οικονομική δυνατότητα να καλυφθούν οι μισθοί κατώτατου ανειδίκευτου εργάτη. Της ρύθμισης αυτής εξαιρούνται οι εποχιακώς εργαζόμενοι.»
8.    Πολύ σωστά στο ίδιο άρθρο , παράγραφος 1, δίνεται η δυνατότητα σε εργαζόμενους να αιτούνται την είσοδό τους ως μέλη. Η δυνατότητα όμως αυτή προϋποθέτει την καταβολή της συνεταιριστικής μερίδας το ύψος της όποιας σε κάποιες ΚΟΙΝΣΕΠ (λόγω και της φύσης της δραστηριότητάς τους ) μπορεί να είναι δύσκολο να καλυφθεί από τον εργαζόμενο μη μέλος όσο επιθυμητό και αν είναι τόσο από τον εργαζόμενο όσο και από τα μέλη.
9.    Οι ενώσεις φορέων, με ποια νομική μορφή λειτουργούν; Ποια είναι η δόκιμη Νομική μορφή; Π.Χ. σήμερα τα Δίκτυα ΚΟΙΝΣΕΠ είναι ΑΜΚΕ, οι ενώσεις θα είναι ένα είδος σωματείου. Αν ναι, τότε έχει προβλήματα στον τρόπο οικονομικής τους ενίσχυσης. Ίσως δεν θα είναι εύκολη η συμμετοχή σε χρηματοδοτούμενα εθνικά ή ευρωπαϊκά προγράμματα! Πώς θα συμμετέχουν π.χ. στους περιφερειακούς μηχανισμούς; Επίσης δεν ξεκαθαρίζονται οι δραστηριότητες των Ενώσεων π.χ. σκοπός, στόχοι, δράσεις κ.λ.π.
10. Στο  άρθρο 4 παράγραφος 4,  όπως και στον προηγούμενο νόμο, η απαγόρευση συμμετοχής στους ΟΤΑ και τα νομικά τους πρόσωπα πρέπει να συμπεριλαμβάνει και τα νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου γενικότερα. Αυτό μάλιστα συνάγεται από τα επόμενα στο ίδιο άρθρο, που λέει ότι κατ' εξαίρεση επιτρέπεται στα νομικά πρόσωπα (όχι των ΟΤΑ φυσικά) να συμμετέχουν σε ΚοινΣΕπ ένταξης....
11. Δεν δόθηκε λύση για το τέλος επιτηδεύματος των ΚΟΙΝΣΕΠ (800 ΕΥΡΩ). Προτάθηκε η λύση να υπάρχει η ίδια περίοδος χάριτος των 5 ετών, όπως στους νέους επαγγελματίες, αναδρομικά από την ίδρυση της κοινσεπ.
12. Δεν ξεκαθαρίζεται το θέμα της συμμετοχής των ΚΟΙΝΣΕΠ στους διαγωνισμούς του Δημοσίου και των ΟΤΑ. Θα είναι σε ισότιμη βάση; Θα υπάρχει ειδικό προνομιακό καθεστώς
13. Ο νόμος 4019/11 δεν αναφέρεται. Δεν θα υπάρξουν μεταβατικές διατάξεις? Τι θα γίνουν οι υπάρχουσες ΚΟΙΝΣΕΠ? θα εγγραφούν στο ΓΕΜΗ εκ των υστέρων;  θα μπορούν να μετατραπούν σε συνεταιρισμούς εργαζομένων. Νομίζουμε ότι προκύπτουν διάφορα κενά ακόμη!
14. Όπως και να έχει θεωρούμε ότι το νόμος είναι σε μια ορθή κατεύθυνση με πολλές βελτιώσεις και προσθήκες που ήταν απαραίτητες.
15. Τα πιο σοβαρά ζητήματα με ανάγκη διόρθωσης είναι η πλήρης απαγόρευση σε συμβάσεις έργου, η εγγραφή στο ΓΕΜΗ και η νομική μορφή της Ένωσης στα Δίκτυα, κάτι που θα χρειαστεί νομοθεσία και θα πάει το όλο πράγμα χρονικά πίσω. Τέλος την ύστατη στιγμή, ξαναδείτε όλα τα ζητήματα που θα χρειαστούν εγκυκλίους και νέα νομοθετήματα ή υπουργικές αποφάσεις. Συνήθως αυτά αυξάνουν τις καθυστερήσεις!
16. Γενικότερα ο συνδυασμός κάποιων άρθρων δημιουργεί μία ασάφεια για το πώς το σχέδιο νόμου αντιλαμβάνεται τη λειτουργία των ΚΟΙΝΣΕΠ, καθώς σε κάποια αντιμετωπίζεται ως αμιγώς επιχειρηματική δραστηριότητα (εγγραφή στο ΓΕΜΗ) και σε άλλα ως ένα συλλογικό εγχείρημα με συγκεκριμένα και περιορισμένα όρια επιχειρηματικής δράσης( όπως αναλύσαμε παραπάνω για το άρθρο 8).
Καταλήγοντας, εμείς τα μέλη των ΚΟΙΝΣΕΠ,  που υλοποιούμε και αγωνιζόμαστε καθημερινά να αναδείξουμε την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και να κερδίσουμε το στοίχημα μιας άλλης οικονομίας, θα θέλαμε να επισημάνουμε, ότι καταφέραμε να κρατήσουμε όρθιες τις επιχειρήσεις μας αν και:
•           Ιδρύθηκαν σε ένα ιδιαίτερα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον,
•           Βρέθηκαν αντιμέτωπες στις περισσότερες των περιπτώσεων,  με τη γραφειοκρατία, την καχυποψία και την απαξίωση διοικητικών και άλλων φορέων,
•           Επωμίσθηκαν άδικη φορολόγηση (τέλος επιτηδεύματος)
•           Αποκλείσθηκαν από προγράμματα (ΟΑΕΔ, ΕΣΠΑ κ.α.)
•           Δεν είχαν καμία δυνατότητα χρηματοδότησης.


Έχοντας λοιπόν την ευθύνη να υπερασπισθούμε ένα χώρο που προτάσσει την συλλογική (στόχος μας η συνεχής αύξηση των θέσεων εργασίας) έναντι της ατομικής ευημερίας (περιορισμένο μοίρασμα κερδών σε εργαζόμενους και περιορισμένα ταμειακά αποθεματικά), διεκδικούμε τη νομική θωράκισή του.

Κυριακή 17 Ιουλίου 2016

Το νέο σχέδιο νόμου "για την Κοινωνική Οικονομία" αναρτήθηκε για
ηλεκτρονική διαβούλευση στο http://www.opengov.gr/minlab/?p=3381 με
καταληκτική ημερομηνία, το μεσημέρι της 24ης Ιουλίου (ή 25η Ιουλίου, υπάρχει πρόβλημα με την αναφορά στην ημερομηνία από την ανάρτηση).

Το Δίκτυο ΚοινΣΕπ Κεντρικής Μακεδονίας είχε ήδη ξεκινήσει μια διαδικασία
καταγραφής απόψεων για τις διατάξεις του, των προβλημάτων που διαφαίνονται
και οργάνωσης καταγραφής προτάσεων.

Λόγω της  σοβαρότητας  όμως του θέματος, καθώς το νέο σχέδιο νόμου και οι
αλλαγές που εισηγείται, *θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό τη λειτουργία *των
δομών της Κοινωνικής Οικονομίας , κρίναμε σκόπιμο να καλέσουμε σε
διαβούλευση  ΚΟΙΝΣΕΠ και φορείς προκειμένου να προχωρήσουμε σε παρεμβάσεις
από κοινού, εκφράζοντας την ευρύτερη δυνατή συλλογική βούληση.

Για το λόγο αυτό σας καλούμε, όλες και όλους σε συνάντηση-διαβούλευση με
θέμα το σχέδιο νόμου για την Κοινωνική Οικονομία, την Πέμπτη 21 Ιουλίου
18.00,στην αίθουσα νερού του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης (Είναι ο χώρος
δεξιά από την είσοδο του Δημαρχιακού Μεγάρου με τα παρτέρια νερού).

Για την ενημέρωσή σας,  επισυνάπτουμε τόσο το σχέδιο νόμου όσο και κάποιες
πρώτες παρατηρήσεις του Δικτύου ΚΟΙΣΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας.

Οι παρεμβάσεις και η διεκδίκησή μας θα έχει τη δύναμη που θα της δώσουμε
εμείς.

Δίκτυο ΚΟΙΝΣΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας

Δευτέρα 4 Ιουλίου 2016

Νέες Δράσεις του Δικτύου: Πρόσκληση για το προσφυγικό

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ
ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι φορείς - συνδιοργανωτές του Φόρουμ Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας, μετά τα αποτελέσματα του εργαστηρίου με θέμα « Προσφυγικό και Κοινωνική Οικονομία» που πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του Περιφερειακού φόρουμ Θεσσαλονίκης, καλεί δομές της κοινωνικής οικονομίας και επιχειρηματικότητας: κοινωνικές επιχειρήσεις, συνεταιρισμούς , ομάδες παραγωγών, υποστηρικτικούς φορείς, να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον και τη διαθεσιμότητά τους για συνεργασία και από κοινού δράσεις.
Οι προτεινόμενες δράσεις και το πλαίσιο παρέμβασης περιγράφηκαν από τους συμμετέχοντες και καταγράφηκαν στα αποτελέσματα του εργαστήριου:
Ο ρόλος της Κοινωνικής Οικονομίας - πλαίσιο παρέμβασης
·         Ο πολυσύνθετος και πολυεπίπεδος χαρακτήρας του προσφυγικού ζητήματος απαιτεί ολοκληρωμένες παρεμβάσεις  που να αντιμετωπίζουν τις άμεσες ανάγκες, αλλά και να αναδεικνύουν τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της ένταξης των προσφύγων στις τοπικές κοινωνίες. Η κοινωνική οικονομία, με την πολυμορφία της και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μπορεί να ανταποκριθεί σε ένα τέτοιο σχεδιασμό ενώνοντας και αξιοποιώντας τις δυνάμεις της .
·         Η κοινωνική οικονομία μπορεί να αναπτύξει επιχειρηματικές δράσεις στις οποίες θα εντάξει πρόσφυγες, αναδεικνύοντας τις δυνατότητες συνύπαρξης, τις δυνατότητες ανάπτυξης, επ’ ωφελεία τόσο των προσφύγων όσο και των τοπικών κοινωνιών.   
·         Η κοινωνική οικονομία θα πρέπει να προσφέρει εθελοντικά τις υπηρεσίες της καλύπτοντας, στο μέτρο που μπορεί, τις άμεσες και επιτακτικές ανάγκες των προσφυγικών καταυλισμών.
·         Οι  Κοινωνικές Επιχειρήσεις θα πρέπει να διεκδικήσουν τη συμμετοχή τους σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα που αφορούν το προσφυγικό, προτάσσοντας την ποιότητα των προϊόντων και υπηρεσιών τους.
Προτεινόμενες δράσεις
·         Δημιουργία - παραγωγή προϊόντος/των brand - αποτέλεσμα συνεργασίας προσφύγων - Ελλήνων εργαζομένων, στα πλαίσια της κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Στη παραγωγή του προϊόντος/των θα συμμετέχουν σε κάθετη ή οριζόντια συνεργασία κοινωνικές επιχειρήσεις που έχουν εντάξει πρόσφυγες (μετά από σχετική κατάρτιση και ειδική εκπαίδευση). Το brand θα συμβολίζει τη συνύπαρξη και τη συνεργασία και θα στοχεύσει και σε αγορές του εξωτερικού.
·         Δράσεις ευαισθητοποίησης των τοπικών κοινωνιών (φεστιβάλ κ.α.)
·         Δράσεις εναλλακτικής εκπαίδευσης, κατάρτισης
·         Δράσεις διαχείρισης απορριμμάτων - πιλοτική εφαρμογή
·         Καταγραφή δεξιοτήτων - ενδιαφερόντων προσφύγων
·         Μελέτη - μεταφορά καλών ευρωπαϊκών και διεθνών πρακτικών
Οι δομές της κοινωνικής οικονομίας και επιχειρηματικότητας που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν σε κάποια από τις προτεινόμενες δράσεις καλούνται να συμπληρώσουν τα στοιχεία τους, στη παρακάτω φόρμα και να την αποστείλουν στον συντονιστή φορέα: «Δίκτυο ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. Κεντρικής Μακεδονίας» και στη ηλεκτρονική διεύθυνση: diktyokoinsepkm@gmail.com.

Μετά τη συγκέντρωση των διαθεσιμοτήτων, θα ακολουθήσουν συναντήσεις για την από κοινού διαμόρφωση και υλοποίηση των δράσεων.
Την Πέμπτη 7 Ιουλίου 2016, από τις 8 μμ έως αργά το βράδυ, στην πλατεία Μοριχόβου, στα Λαδάδικα, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, σας περιμένουμε για να γνωριστούμε και να γνωρίσουμε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες των ΚοινΣΕπ μελών του Δικτύου και όχι μόνο! Θα συναντήσουμε ομάδες που μόλις έφτιαξαν τον δικό τους Κοινωνικό Συνεταιρισμό, θα γνωρίσουμε άλλες ομάδες και κοινωνικές επιχειρήσεις που δρουν στην περιφέρειά μας ή και σε άλλες περιφέρειες. Θα γνωρίσουμε τους ανθρώπους που δημιουργούν, θα γνωρίσουμε το Δίκτυο ΚοινΣΕπ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και το νεοσυσταθέν Δίκτυο Δυτικής Μακεδονίας.
Η δράση θα πλαισιωθεί από παρουσιάσεις, εργαστήρια, θεατρικά, μουσική, χορό και πολλές εκπλήξεις!

Συνδιοργάνωση: Δίκτυο ΚοινΣΕπ Κεντρικής Μακεδονίας και Δήμος Θεσσαλονίκης.
Η δράση υποστηρίζεται από το έργο So New που υλοποιείται από τους εξής φορείς: Κέντρο Εργάνη, Γυναίκες σε Δίκτυο, @Σπείρα Γης, Winnet Europe AssociationEurope!
Με την υποστήριξη του SolidarityNow!